صنایع بسته بندی در ایران و جهان

صنایع بسته بندی در ایران و جهان


آشنایی با صنعت بسته بندی

تاریخچه صنعت بسته بندی بر اساس نوع کالا، بسیار متفاوت است و اطلاعات کاملی از نحوه بسته بندی کالاها تا 8000 سال پیش وجود ندارد. با این حال بر اساس تحقیقات صورت گرفته، در می یابیم از 8 قرن پیش از میلاد مسیح، جابجایی کالاها از طریق بسته بندي پارچه ای یا در ظروف گلی و شیشه ای زمخت صورت می گرفت.

صنعت بزرگ بسته بندی یک بخش تجاری است که با طراحی و تولید محصولات بسته بندی درگیر است. بسته بندی شامل همه چیز از نمایشگر قفسه ها گرفته تا جعبه هایی است که در حین حمل و نقل برای محافظت از کالاها در حین حرکت استفاده می شود. این صنعت بسیار بزرگ است و فرصت های شغلی را برای کارگران، طراحان، مهندسان، وکلا و بسیاری از متخصصان دیگر فراهم می کند. جایگاه صنعت بسته بندی در ایران و جهان امروزی بسیار ویژه و مورد توجه سرمایه گذاران است.

بسته بندی برای حمل و نقل، حفاظت، ارائه و نمایش اقلام بزرگ و کوچک ضروری است و وجود خلاقیت و ایده پردازی در بسته بندی بسیار مهم است. برخی از شرکت‌ ها در صنعت بسته‌ بندی تنها بر ایجاد بسته‌ بندی ایمن تمرکز می‌ کنند تا محصولات را از آسیب در امان نگه دارند. این بسته بندی بیشتر عملی است تا زیبایی شناختی، زیرا نگرانی اصلی محافظت به جای ارائه است. شرکت‌ های دیگر بیشتر به بسته‌ بندی‌ هایی که برای اهداف نمایشی استفاده می‌ شوند علاقه‌ مند هستند تا محصولاتی را با جلوه‌ های بصری جذاب برای برانگیختن علاقه مصرف‌کنندگان به نمایش بگذارند.

صنعت بسته بندی ایران

در سال 1309 هجری شمسی شخصی به نام درخشان با ساخت قوطی فلزی، صنعت و حرفه بسته بندی فلزی در ایران را آغاز نمود. از این تاریخ به عنوان تاریخچه بسته بندی مواد غذایی نیز یاد می شود.

مراودات تجاری کشور ایران از دیرباز به دلیل موقعیت استراتژیکی این کشور در منطقه شکل گرفته و اهمیت فراوانی دارد. ایران در طی این مراودات تجاری کالاها و محصولات خود را به صورت کاروان های حاوی پارچه، ادویه، مصنوعات دستی و… به سرزمین های مختلف ارسال می کرد. معمولا این محصولات دارای بسته بندی کیسه ای، گونی و چوبی مانند صندوق های مکعب مستطیل شکل بودند. این بسته بندی ها برای ارسال محصولات در مسافت های طولانی مناسب بودند.

سابقه وضعیت بسته بندی در ایران رو به رشد کمتر از یک قرن است. این در حالی است که این صنعت در جهان به خصوص در اروپا سابقه طولانی داشته و به دو قرن پیش باز می گردد. این صنعت اروپا یکی از بزرگترین صنعت های بسته بندی جهان است که امروزه به عنوان تامین کننده درآمد های قابل توجهی برای تولید کنندگان کالاهای صنعتی و کشاورزی در جهان شناخته می شود.

اهمیت صنعت بسته بندی

در رابطه با ضرورت و جایگاه این صنعت باید گفت که برداشت اولیه از ماهیت محصولات بسیار مهم است و بسته بندی به عنوان اولین معرفی کننده محصول به مصرف کننده، اهمیت فراوانی دارد. به همین دلیل بسته بندی محصول عاملی است که تولیدکنندگان هرگز نباید از آن غافل شوند. اهمیت بسته‌بندی محصول چند وجهی است و می‌تواند در تضمین تاثیرگذاری خوب و وفاداری پایدار به برند کمک زیادی کند.

هنگام در نظر گرفتن اهمیت بسته بندی محصول، توجه به خواسته ها و نیازهای مصرف کننده بسیار مهم است. هدف اصلی ایجاد هر محصولی، جذب مشتری و تشویق آنها به خرید محصول است. از آنجایی که برداشت اولیه برای فرآیند خرید بسیار مهم است، بسته بندی محصول با طراحی خوب می تواند تا حد زیادی محصول را مورد توجه خریداران قرار دهد.

یکی دیگر از جنبه های کاربردی بسته بندی محصول، نحوه تبلیغ و نمایش محصول در داخل است. بسیاری از محصولات، به ویژه محصولات غذایی، حاوی توضیحاتی در مورد مواد تشکیل دهنده و اطلاعات تغذیه ای روی بسته بندی هستند. همچنین بسته‌ بندی‌های دیگر محصول ممکن است دستورالعمل‌هایی را نشان دهد که نحوه تنظیم و استفاده از محصول را توضیح می‌ دهد.

هدف از بسته بندی

در یک ظرفیت صنعتی، مهمترین هدف و نقشی که بسته بندی صنعتی ایفا می کند، بهداشت و ایمنی است. در واقع، بسیاری از قوانین و مقررات مستلزم رعایت استانداردهای بهداشتی و ایمنی سختگیرانه و رعایت رویه ها هستند. بسته بندی صنعتی به مشاغل کمک می کند تا نیازهای خود را برآورده کنند. این به طور خاص برای نگهداری کالاهای صنعتی طراحی شده است، اگرچه انتخاب نوع بسته بندی صحیح برای کالاهایی که نیاز دارید بسیار مهم است.

هدف دیگر بسته بندی محصولات، حفاظت از محصول در برابر آسیب های مختلف است. بسته بندی صنعتی علاوه بر اینکه به دلایل بهداشتی و ایمنی ضروری است، از محصولات در برابر آسیب یا آلودگی در حین نگهداری یا حمل و نقل محافظت می کند. به عنوان مثال، محصولاتی که باید در سوپرمارکت فروخته شوند، می‌توانند در جعبه‌های مقوایی استاندارد صنعتی بسته بندی شوند که هنگام حمل و نقل از انبار عمده‌ فروشی به مغازه، از محصول محافظت می‌ کنند.

جمع بندی

بسته بندی از صنایع مهم و گسترده است که امروزه شاهد تغییر و توسعه روزافزون آن هستیم. رشد و تغییرات این صنعت در ایران و جهان در سال های اخیر سبب شده است تا افراد زیادی به اشتغال در این رشته تمایل پیدا کنند.

صنعت بسته بندی و اهمیت آن در این مطلب توسط گروه صنعتی قوطی سازی زرین چیلیک  شرح داده شد. این صنعت در میان صنایع مختلف ایران و جهان از جایگاه ای برخوردار بوده و همچنان در حال گسترش است.

5 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.