نحوه نگه داری رنگ های ساختمانی

نحوه نگه داری رنگ های ساختمانی


معمولا هنگامی ‌که نقاش ساختمان می‌خواهد نقاشی ساختمان را شروع کند، ابتدا اندازه و متراژ‌های مورد نیازش برای نقاشی را محاسبه کرده، و سپس با توجه به متراژی که باید رنگ کند، رنگ مورد نیاز خود را تهیه می‌کند. حال، برای آن که او در اواسط کار با مشکلات احتمالی برخورد نکند و دچار کمبود رنگ نشود، معمولا چندین قوطی رنگ اضافی نیز تهیه می‌کند تا خیالش کاملا راحت باشد. در این مطلب مفید و کاربردی از وب سایت گروه صنعتی زرین چلیک ، اینجائیم تا با معرفی نحوه نگهداری رنگ ساختمانی، شما را در استفاده مجدد و بهینه از این رنگ‌ها بیشتر راهنمایی کنیم.

در اکثر اوقات و پس از اتمام نقاشی، این احتمال وجود دارد که تعدادی قوطی رنگ دست نخورده و یا نیمه استفاده شده باقی بمانند. به همین منظور، و برای جلوگیری از هدر رفت رنگ، رعایت یک سری نکات مهم نگهداری رنگ اضافی وجود دارند که رعایت آن‌ها می‌تواند جلوی خراب شدن و یا بی استفاده شدن رنگ را بگیرد.

ضرورت نگهداری رنگ نقاشی ساختمان

معمولا بحث ضرورت نگهداری رنگ نقاشی ساختمان زمانی مطرح می‌شود که نقاش قصد رنگ آمیزی فضاهای بسیار بزرگ را داشته باشد. هنگامی ‌که بخواهیم مکان‌هایی بسیار بزرگ و عظیم را رنگ آمیزی کنیم، این احتمال وجود دارد که پس از رنگ آمیزی چندین هزار قوطی رنگ، استفاده نشده باقی بمانند.

در صورتی که با این روش‌ها و نکات مهم برای نگه داری رنگ آشنایی نداشته باشیم، این امکان وجود دارد که تمامی‌رنگ‌ها خشک و بی استفاده شده و ضرر بسیار زیادی به افراد پرداخت کننده هزینه نقاشی وارد شود. بنابراین، بحث ضرورت نگهداری رنگ نقاشی ساختمان در حجم‌های بالاتر دارای اهمیت بیشتری است.

علاوه بر موارد اشاره شده در بالا، بحث تفاوت عمر در رنگ‌های مختلف نیز دارای اهمیت بسیاری است. به طور مثال، نگهداری رنگ روغن با نگهداری دیگر انواع رنگ‌ها تفاوت بسیاری دارد و دشوار تر است، همچنین نگهداری قوطی اسپری نیز معقوله ای جداگانه است. همچنین، عمر برخی از رنگ‌های ساخته شده توسط برخی شرکت‌ها بیشتر از شرکت‌های دیگر است. بنابراین، بحث تفاوت عمر در رنگ‌های مختلف نیز جزو مواردی است که در میزان ضرورت نگهداری رنگ‌ها دارای اهمیت بسیاری است.

روش ‌های نگهداری رنگ نقاشی ساختمان

با اینکه نگهداری برخی از رنگ ها  از دیگر رنگ‌ها ساده تر و یا دشوار تر است، در این بخش از مقاله به بررسی یک سری روش‌های کلی در مورد نگهداری رنگ‌های نقاشی ساختمان می‌پردازیم:

  1. جلوگیری از ورود هوا به درون قوطی رنگ: تقریبا همه رنگ‌ها با اکسیژن واکنش می‌دهند. از زمانی که شما درب قوطی رنگ خود را باز می‌کنید، دیگر راهی برای جلوگیری از ورود هوا به درون رنگ نیست. به همین منظور پیشنهاد می‌شود قبل از شروع فعالیت رنگ آمیزی خود، تمامی‌درب‌ها را با یکدیگر باز نکنید چرا که احتمال دارد برخی از قوطی‌ها دست نخورده باقی بمانند و در گذر زمان خشک شوند.
  2. نور خورشید: تقریبا تمامی‌ رنگ‌ها، و به خصوص رنگ‌های روغنی، نسبت به خشک شدن بسیار حساس هستند و به سرعت در برابر گرما و نور خورشید خشک می‌شوند. اگر قصد رنگ آمیزی بخشی را دارید که در معرض نور خورشید، قرار دارد، پیشنهاد می‌کنیم حتما رنگ‌ها را در بخش سایه قرار دهید.
  3. محکم بستن درب قوطی: اگر بعد از اتمام نقاشی خود، قوطی ای را داشتید که به طور کامل تمام نشده بود، سعی کنید درب آن را به طور کامل ببندید. برای این کار بهتر است ابتدا تکه ای پلاستیک بر روی قوطی رنگ قرار داده و سپس درب آن را محکم بر روی آن فشار دهید تا درون قوطی به حالت نیمه پلمپ تبدیل شود.
  4. جلوگیری از ورود رطوبت به درون قوطی: در اینجاست که بحث اهمیت ظرف و بسته‌بندی رنگ بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. اگر بسته بندی قوطی رنگ به درستی صورت نگرفته باشد، احتمال ورود رطوبت به قوطی رنگ تا حد قابل توجهی افزایش می‌یابد. همچنین، شما نیز برای اینکه خیالتان از خیس نشدن رنگ راحت باشد، سعی کنید آن‌ها را در محیط‌های مرطوب و یا دم دار قرار ندهید.
  5. فروش و یا قرض دادن آن‌ها: اگر احساس می‌کنید که تا سال‌های آتی به استفاده از رنگ‌های باقی مانده نیازی نخواهید داشت، خب اصلا چرا باید آن‌ها نگهداری کنید! در این مواقع پیشنهاد می‌کنیم یا قوطی‌های باقی مانده رنگ خود را بفروشید و یا اینکه آن‌ها را به طور رایگان به دیگران بدهید تا حداقل آن‌ها از آن استفاده ای ببرند به جای آن که در زیرزمین خانه شما بی استفاده گردند.
  6. مطالعه نکات گفته شده بر روی قوطی رنگ: برخی از رنگ‌ها هستند که نگهداری و حفاظت از آن‌ها دارای نکاتی خاص و ویژه است. به همین منظور، در این نوع رنگ‌ها، شرکت‌های تولید کننده رنگ موظف هستند تا نکات مربوط به نگهداری آن‌ها را بر روی بسته بندی فلزی یادداشت کنند تا دیگر افراد نیز بتوانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند.

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.